כדאי שתדעו: על טיגון בשמן סויה ובריאות

 

אם הייתי צריכה חיזוק לכך ששמן סויה הוא לא שמן מומלץ לטיגון, הרי שהוא הגיע בכתבה שהתפרסמה היום בעיתון “ישראל היום”. העיתונאית סמדר סלטון ראיינה, בין היתר, את מיכל אפרת, מהנדסת מזון ודוקטורנטית לתזונה, על בחירת שמן מתאים לטיגון.

התשובה – מתוך הכתבה (ממליצה לקרוא בעיון):

“כאשר מדובר בטיגון עמוק של סופגניות ולביבות (וגם שניצלים וקציצות) חשוב לבחור בשמן שנקודת העישון שלו, כלומר הטמפרטורה שבה הוא נשרף, גבוהה. נוסף על כך, השמן המומלץ ביותר הוא זה שיש בו כמות גדולה ביותר של חומצות חד בלתי רוויות.

‘הרכב חומצות השומן, הנחלקות לחומצות שומן רוויות ולחומצות שומן בלתי רוויות מסוג חד ורב, שונה בשמנים השונים. החומצות הבלתי רוויות, הנשארות בשמנים גם לאחר תהליך הזיכוך, נמצאו יעילות בהורדת כולסטרול ובהגנה מפני מחלות כרוניות כגון כולסטרול גבוה, טרשת עורקים, סוכרת ועוד’, מסבירה אפרת, וממליצה על שמן קנולה.

‘שמן הקנולה המזוכך מכיל את הכמות הגדולה ביותר של חומצות שומן חד בלתי רוויות, נקודת העישון שלו גבוהה יחסית לשמנים האחרים, וגם לאחר תהליך הזיכוך נותרה בו הכמות הגדולה ביותר של נוגדי החמצון ביחס לשמנים המזוככים האחרים. אחריו מומלצים, בסדר יורד, שמן החמניות ושמן התירס, וסוגר את הרשימה שמן הסויה, שמכיל כמות רבה יותר של חומצות רב בלתי רוויות, ולכן הוא רגיש יותר לחמצון ופחות טוב לשימוש בטיגון, והוא כמעט נטול נוגדי חמצון וערך תזונתי“.

כאמור, שמן סויה הוא הגרוע ביותר לטיגון ואין לו כמעט כל ערך תזונתי.

אבל מה? הוא זול, ולכן, לצערי, מסעדות רבות כולל מסעדות שף, משתמשות בו לטיגון ולעתים (אני יכולה להעיד על כך) גם מערבבות שמן סויה בשמן זית לצרכי תיבול (ללא יידוע הלקוחות, כמובן). מעדיפים חומרי גלם זולים (ומתח רווחים גדול יותר) על חשבון בריאותם של הלקוחות. ושלא יעבדו עליכם – אנחנו, בסופו של דבר, משלמים את החשבון.

מאחלת לכולנו חג חנוכה שמח, טעים ובריא!

//

הציטוט נלקח מתוך הכתבה: “שימו שמן”, 9.12.2012. לקריאת הכתבה המלאה הקליקו כאן.

//
סיימתם לקרוא ועדיין שואלים את עצמכם מה פתאום “נטולת סויה”? – כנסו לקרוא כאן