בית כלא של סוד | בתיה שני

המיצג שמציגה בתיה שני במסגרת יריד צבע טרי 2018, בית כלא של סוד, עוסק באלימות שמכוונת נגד נשים ונגד ילדים ומתרחשת בבית, 'אלימות בתוך המשפחה'.

בית כלא של סוד, בתיה שני, 2018. תצלום: יח"ץ
בית כלא של סוד, בתיה שני, 2018. תצלום: יח"ץ

בתיה שני משתמשת בבגדים שנלבשו וזיכרון הגוף טבוע בהם ובקרעי בדים משומשים עליהם היא רוקמת דימויים וטקסטים המדמים דם, חבלות וחתכים. בשימוש בטכניקה של רקמה, פרימה והשחתה, המחט שננעצת בבד פוצעת ומחוררת מצד אחד, אך גם מאחה ומייצרת מעבר לאוויר, לנשימה ולתקווה מצד שני.

המיצג כולל שקי אגרוף שיובאו מסין, מדינה שבה אין חוקים המגדירים התעללות במשפחה כעבירה על החוק, כך שאין רשויות שמטפלות בנפגעים ונותנות סעד ומענה לצרכיהם הפיזיים והנפשיים. השקים עטופים בחלקי לבוש רקומים וביניהם תלויים פרטי לבוש תחתון עליהם שני רקמה. כמו בעבודות קודמות של שני, גם בעבודות אלה מתקיימת הדואליות של נשי/גברי בתוך אובייקט אחד: שקי אגרוף שצורתם פאלית ושייכים לספורט שמזוהה בעיקר כספורט גברי, אך מתפקדים גם כדימוי לאשה שחובטים בה.

חלקי גדר ממתכת משמשים כשלד לעבודת קיר. על המתכת שכבה נוספת של בית מקרטון, מעין סימן של בית, ועליו אפודות פרומות של ילדים ששני סרגה. אפודות שבמהותן נוצרו כדי לעטוף, לחמם ולהגן על הילד שילבש אותן, אך משהו השתבש והן פרומות ופגומות ולא יכולות לשרת את המטרה לשמה נוצרו. תמהיל החומרים משלב בין חומר קר ומתכתי לבין חומר רך וחם-צמר, כשהקרטון באמצע כמו חוצץ ביניהם. שני הבחינה בגדר בהרצליה, זרוקה על הקרקע, מפורקת. כשנעצרה לאסוף אותה, ראתה שהיא שימשה כגדר שהקיפה בית כנסת. התעללות ופגיעה בילדים בחסות הדת, היא תופעה רווחת בעולם.

אוצרת: תמר דרזדנר
פרויקט אמנות במסגרת יריד צבע טרי העשירי, שיתקיים בתאריכים 26–30 באפריל, במרכז הירידים תל-אביב.

//