בירה אלף אלף / אביר

אביר. בירה מבית טמפו

מאת: שחר הרץ ומירה-בל גזית

חידה, רמז ופתרון

מה המכנה המשותף לשלוש הבירות הבאות? Blue Moon, Leinenkugel Sunset Wheat ו- Stone Mill Pale Ale.

מתקשים? קבלו רמז: "אביר" – מותג בירה ישראלי חדש (או שמא נאמר מחודש) שהושק לאחרונה בישראל ע"י חברת טמפו, יצרנית הבירה הגדולה בישראל – חולק את אותו מכנה משותף עם הבירות ברשימה.

המשותף לארבע הבירות הנזכרות כאן הוא שהן כולן נוצרו כתגובה של חברות בירה גדולות (ואפילו – ענקיות) לפריחתה של תעשיית בירות הבוטיק, ומתוך רצון לשחות עם הזרם, ובאופן מפתיע – לא עם הזרם הראשי.

כך לדוגמא, Blue Moon, בירת החיטה המרעננת שמיוצרת ע"י חברת מולסון-קורס (חברת הבירה השלישית בגודלה בארה"ב) כמותג בוטיק ו/או תעלול שיווקי טעים, שרבים מאלה ששותים אותו אף אינם יודעים היכן הוא מיוצר, הגיעה תוך פחות מעשור למעמד של אחת משלוש בירות הבוטיק הנמכרות ביותר בארה"ב.

להבדיל, בישראל, במקרה של "אביר" וטמפו, הדברים די ברורים ופשוטים.

נוסטלגיה

"אביר? אלף-אלף? בטח שאני זוכר. זה מה ששתיתי בתיכון, בצבא וגם קצת אחר כך" זו היתה התגובה של כמה וכמה אנשים שסיפרתי להם על השקת המותג המחודש על-ידי טמפו.

הכל התחיל לפני 58 שנים. בשנת 1952 ייסדה קבוצת משקיעים את מפעל "מבשלת שיכר לאומית" לייצר בירה באזור הדרומי של נתניה (כיום – אזור התעשייה פולג).

מבשלת שיכר לאומית נהנתה באותן שנים ממונופולין בייצור בירה בישראל. מותג הדגל של החברה היה "אביר" ועל תווית הבירה צויין "בירה משובחת. אלף אלף" (וזו פשרה של הכותרת). על גג המפעל התנוסס במשך שנים בקבוק בירה ענק כשעליו התווית "אביר".

נבירה עמוקה יותר בהיסטוריה מגלה, שלבריטים יש קשר הדוק למיתוג של "אביר". אותם בריטים שפיתחו את סגנון ה- IPA כדי שלחייליהם המסכנים המוצבים בהודו (ובעוד מקומות אקזוטיים כמו פלשתינה-א"י) יהיה מה לשתות, רחמנא ליצלן, לא טרחו ללמוד את שמות המותגים של בירות "הילידים" המקומיות ו- "a beer " היתה מילת הקוד שלהם לצורך העניין.

באותו זמן, מה שקיבלו הבריטים שהזמינו "a beer" היו הבירות של מבשלת "תעשיות בירה א"י בע"מ", שהוקמה בשנת 1934: בירה "נשר פילזן" בסגנון פילזנר צ'כי, "סרוויס בראנד בראון", "קראון" (בירת לאגר לפי סטנדרטים אוסטרליים) ובירה שחורה בשם "ראשוניה". כלומר, שם המותג "אביר" הוא גלגולה של הבקשה "Bring me a beer" מתקופת המנדט הבריטי (מעניין. כשאני ביקשתי באותן מילים בירה בפאב לונדוני קיבלתי גינס).

הבריטים עזבו תוך שהם משאירים אחריהם לילידים הארצישראליים 'מתנה' בדמות פקודת המשקאות המשכרים (ייצור ומכירה) אליה נתייחס בסקירה מעניינת נפרדת, אולם השם נשאר a beer = "אביר".

חזרה לעתיד

לקראת חגיגות ה- 60 לישראל החליטו בטמפו להחיות את המותג מחדש, לעשות שימוש במתכונים הוותיקים, לשדרג אותם ולייצר מהם בירה בטכנולוגיה עכשווית. שנתיים מאוחר יותר מהמתוכנן הושקה בירה "אביר".

כיום ניתן לטעום מה"אביר" רק במסבאה באותו שם ברחוב דיזנגוף בתל-אביב. לצורך כך חברה טמפו אל שתי קבוצות הפועלות בחיי הלילה של תל-אביב.

המסבאה "אביר" מאופיינת בעיצוב כהה, רובו עץ, מעין חלל בנוסח סרטי המערבונים בצפון דיזנגוף בואכה גלידה מונטנה.

מלבד ה"אביר" מוגשות שם בירות נוספות מבית טמפו. ולצד הבירות מוגשות מנות קטנות המותאמות לאכילה עם בירה.

דגמנו מנות ישראליות עם טוויסט: קרפצ'יו סינטה מתובל בשמן זית וזעתר; חצי פיתה (קטנה) ובתוכה נתחי שווארמה הודו ברוטב טחינה-עמבה עם עיטור פטרוזיליה; רצועות סינטה צלויה, ולצידן סלט ירקות דמוי סלסה ושיני שום נימוחות.

המנות היו טעימות ומתאימות לליווי שתיית בירה, למעט מנת השווארמה שסבלה מרוטב דומיננטי מדיי. עם זאת, ראוי לציין שמדובר במנות קטנות (כלומר, משם לא תבוא הישועה לרעבים שבינינו) ומתומחרות גבוה בהשוואה למקומות בילוי אחרים ובהתחשב בגודלן (או קוטנן).

גם מחירי הבירות (המוצעות בכוסות של רבע, שליש וחצי ליטר) יקרים ב"אביר" בהשוואה לתמחור מקומות הבילוי באזורים דרומיים יותר של העיר. אם תהיו מוכנים לשלם יותר על המשקה שלכם, תוכלו להינות מגימיקים ייחודיים למסבאה: לוקרים שעומדים לרשותם של המבקרים וכן חותמת על השולחן לצורך מעקב אחרי ההזמנה של הבירות וצריכתן.

ואיך הבירה אתם שואלים?

"אביר" היא בירת לאגר מרעננת ולגיטימית לחלוטין. הבירה שואבת השראה מסגנון ה- IPA, אך בפועל הקשר היחיד בינה לבין הסגנון המוערך הזה מסתכם בארומה כשותית עדינה ומיוחדת, אשר גם היא מורגשת רק כאשר הבירה מתחממת ונפתחת מעט בתוך הכוס (מה שמצריך המתנה של קרוב ל-10 דקות במסבאת אביר, שם היא מוגשת קרה מאוד, אולי אפילו יותר מדי).

אחוז האלכוהול הגבוה מהממוצע שלה כלל לא מורגש במהלך השתיה (וזו מחמאה), ובסך הכל היא מאוזנת ונעימה מאוד.

נקודה למחשבה (ולתקווה)

בירת Blue Moon, שמהווה את הדוגמא הראשונה האמיתית לתופעה שציינו בתחילת הסקירה, הושקה לראשונה בשנת 1995, כלומר 19 שנים לאחר פתיחת מבשלת הבוטיק הראשונה של דורנו בארה"ב, וכעשור שלם לאחר הפריחה הממשית של תעשיה זו שם.

בירת "אביר" מושקת בימים חמים אלה של חודש אוגוסט 2010, בדיוק (ורק) 4 שנים לאחר פתיחת השערים של דנסינג קאמל, מבשלת הבוטיק הראשונה בישראל אי פעם. ועכשיו כבר אפשר להגיד כמעט בוודאות – רגע לפני הפריחה האמיתית של תעשיה זו כאן.

אם השחקנים המרכזיים בתעשית הבירה המתפתחת שלנו ובשוק המזון והמשקאות ימשיכו להגיב כהלכה לנעשה מסביבם – צפוי לנו עתיד תוסס.

* * *

* הכותבים, שחר הרץ ומירה-בל גזית, היו אורחים של מבשלת "טמפו" ומסבאת אביר במסגרת ערב השקת בירת "אביר".
** התמונות מערב השקת הבירה צולמו על-ידי מירה-בל גזית. תווית בקבוק "אביר" (תמונה ראשונה) – יח"צ.
*** תודה לעיתונאית רותי ברמן מ"חדשות נתניה" על אישור השימוש בתמונות ההיסטוריות של מבשלת שיכר לאומית [הראשונה (עם הקמט)  – באדיבות מרדכי בן צבי מנתניה; השנייה – מתוך האלבום "נתניה עירי" שהוצא על ידי עיריית נתניה]. להרחבה בהקשר ההיסטורי קיראו את הפוסט של רותי בקפה דה-מרקר "את הבקבוק של אביר מחליפה היום פחית של פפסי".
****  נעזרנו גם בספרו של מיכאל שפר "כלכלת תעשייה" בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה (כן, יש שם אזכורי בירה); ובכתבתם של רם גלבוע וטל מילר "איפה היינו ומה שתינו" (20.8.2010, YNET)