אני רוצה, אני רוצה מכונית / Smart

אני נוסעת בסמארט בשדרות גרנד ארמה ומנסה להשתלב בכיכר שמקיפה את שער הניצחון.

"הכי חשוב לזכור לתת זכות קדימה לרכב שבא מימין", אני משננת לעצמי. שיט, הכיכר מלאה מכוניות שסובבות סביב שער הניצחון במהירות. קשה להשתלב. היה הרבה יותר קל לשעוט באוטוסטראדות מחוץ לעיר.

"מי נתן לי רישיון?" אני מקדימה את הצעקות והצפצופים. אבל פה זה פריז, והצרפתים לא צופרים או צועקים. הם נותנים להשתלב בתנועה.

בראש מתנגנים לי קטעים מהשיר "מכונית" של משינה: "אני רוצה אני רוצה מכונית. אני רוצה אני רוצה מכונית. בין השדרה החמישית לשישית. אני דוהרת, אני בתוך מכונית…"

Smart3

אני לא זוכרת בדיוק מתי התחלתי להתעניין במכוניות, אבל אני חושבת שזה היה באמצע שנות העשרים שלי, כשהתחלתי לנסוע באופן תדיר לחו"ל. בעצם, עוד לפני כן, קופצת לי לראש הלמבורגיני האדומה של מייקל פלנגן (טום קרוז) בסרט קוקטייל. אז פינטזתי על מכוניות ספורט איטלקיות למיניהן. אהבתי מאוד את העיצוב שלהן וכמובן את הביצועים, למרות שאף פעם לא הייתי נהגת שודים. ומצד שני, גם למכוניות עתיקות היה חן בעיני.

Voiture Minimum

"ובכל זאת, יש בה משהו" כתב נתן אלתרמן.
יש משהו במכונית פיצפונת, קומפקטית, צבעונית ושובבה שמושך את העין ושובה את הלב.
גם לה קורבוזיה (Le Corbusier), הארכיטקט השוויצרי, חשב כך.
ספר חדש שיצא לאחרונה "Voiture Minimum: Le Corbusier and the Autimobile" מציג את זווית פחות מוכרת של האדריכל: מעצב המכוניות.
לה קורבוזיה האמין שהמצאת המכונית היא סמל המודרניות, ובשנת 1936 עיצב את ה"מכונית המינימאליסטית לפונקציונאליות מקסימאלית" וקרא לה Voiture Minimum.
הדגמים שעיצב לה קורבוזיה אמנם נותרו על הנייר, אולם מעצבים רבים קיבלו השראה מרעיונותיו.

 Swatch mobile ו- Local Traffic Vehicle

יובל שנים מאוחר יותר, במהלך שנות השמונים של המאה הקודמת, הגה ניקולאס האייק (Nicolas Hayek), מנכ"ל חברת השעונים סווטש (Swatch), את הרעיון של ה"סווטשמוביל" (Swatch mobile) והתחבר לשם כך לקבוצת פולקסווגן לשם מימושו. בחזונו, רצה האייק שהפאנלים מפלסטיק של הרכב יהיו פשוטים להחלפה, לפי מצב רוחו של הנהג, כמו רצועות הפלסטיק של שעוני סווטש שהיו פופולאריים באותו זמן.

עשור לפני כן, בשנות השבעים, עסק יוהאן טומפורד (Johann Tomforde), ראש צוות הפיתוח של מכונית העתיד במרצדס-בנץ, בעיצוב מכונית קונספט עירונית קטנה בשם "Local Traffic Vehicle". בשנת 1990 יצר הצוות שבניהולו שני אבות טיפוס, שלימים הפכו לסדרת A של מרצדס-בנץ ולרכב חשמלי בשם Micro Compact Car.

Smart MOSCOT collaboration 2015
Smart MOSCOT collaboration 2015

Smart

בשנת 1994 יצאה קבוצת פולקסוואגן מפרויקט ה"סווטשמוביל".
במקומה בא צוותו של יוהאן טומפורד מחברת מרצדס-בנץ.
ניקולאס האייק התעקש לשמור על שמה של המכונית "Swatchmobile"  או "Swatch car".
השותפה החדשה שלו סירבה, וחיפשה שם נייטרלי.
בסוף הסכימו על השם Smart שהוא ראשי תיבות של Swatch Mercedes Art.

בהמשך קנתה חברת מרצדס-בנץ גם את חלקה של סווטש והפכה לבעלים יחידים של פרויקט ה- Smart.

באוקטובר 1997 גזרו ז'אק שיראק והלמוט קוהל, נשיא צרפת קנצלר גרמניה דאז, את הסרט בפתיחת מפעל מכוניות הסמארט הראשון, ה"סמארטוויל" (Smartville) שבהאמבאך (Hambach) שבצרפת. באותה שנה הוצגה סמארט קופה לקהל הרחב בתערוכת הרכבים בפרנקפורט.

והשאר – היסטוריה.

מפעל הייצור של רכבי הסמארט בהאמבך (Hambach)

Smart urban stage

אני צופה בפרסומת האמריקאית לסמארט, בה מופיעה המכונית ומתחתיה הכיתוב 'uncar' ונזכרת בציור המקטרת של רנה מאגריט (René François Ghislain Magritte).
הפרסומת, כמו גם הציור של מאגריט, מערערת את בסיס הידע שלנו, הצופים.
אם זו לא מכונית, אז מה זה כן? אם זו בכל זאת מכונית, במה היא שונה מיתר המכוניות?
אנחנו מחפשים משמעות חדשה לכלי הרכב שמצולם.
הסמארט פורטו (For Two) בגלגולה הנוכחי היא מכונית עירונית קטנטונת, נוחה, חסכונית מאוד בבנזין (או דיזל) וידידותית לסביבה.

smart fortwo cabrio, bodypanels: white, tridion cell: jupiter red, Line: prime
סמארט fortwo קבריולט. ספרד

לאורך כל השנים היה בייצור הסמארט אמירה אופנתית ואקולוגית. פרויקט "Sideways / With Smart to Art" הוא דוגמא לדיאלוג בין הסמארט לבין עולם הציור והעיצוב. לדוגמה, מארי פייטרינן ומתיאו דה-לוק, מעצבת גרפי מפינלנד וצלם צרפתי שיתפו פעולה והציגו את הפרשנות שלהם לחדשנות שמביאה מכונית הסמארט.

בימים אלה מקיימת חברת סמארט פרויקט אונליין עולמי, רב-שיח עם חוקרים רב תחומיים, ידוענים והקהל הרחב – אירועי "smart urban stage" נודדים, לסיעור מוחות בנושא עתיד העיר בכלל ופתרונות תחבורה עירוניים בפרט . כרגע מתקיימים אירועי 'smart urban stage' במילאנו ובפרנקפורט.

Smart urban movement והסמארטבורגר

בשיטוטיי בתל אביב נתקלתי בשלט פרסומת ענק, שהוא חלק מקמפיין 'Urban Movement', של סמארט. במרכז השלט מוצבת מראה ענקית בצורת מכונית סמארט (נמראה לי שבגודל אמיתי), שמשקפת את התנועה האורבנית, תנועת הרחוב של הולכי הרגל, רוכבי האופניים ונהגי המכוניות שבסביבתה.

במקביל, משתפת Smart פעולה עם רשת מסעדות מוזס, ובמהלך חודש ספטמבר מציעה ללקוחות רשת מוזס חוויה ייחודית: בשולחן מיוחד (Smart table) ייהנו הסועדים מתפריט מיוחד שגולת הכותרת בו הוא הסמארטבורגר (Smartburger), המבורגר זוגי מלבני בהשראת רכב הסמארט. בנוסף, במהלך הארוחה יהיו הפתעות נוספות: ייתכן שמעסה תבוא לעסות לכם את הגב, או קוראת בקלפי טארוט תגלה לכם את העתיד, קריקטוריסט יגיע היישר אליכם, יוסיף קצת הומור, צחוק ושנינות לשולחן וגם יצייר פרופיל מקורי שלכם.

* * *

גילוי נאות: הייתי אורחת ב- Smart table במוזס, שדרות רוטשילד, תל אביב.

צילומים, פרסומת ואיורים: Daimler

ראו גם: ג'רמי סקוט נותן לסמארט כנפיים