אדום עולה: על המדים האולימפיים החדשים

 

מאז ומתמיד הושפעו המשחקים האולימפיים מאירועים בזירה הבינלאומית. מדינות החרימו אולימפיאדה במלואה או בחלקה כדי להעביר מסר ליריבותיהן, ראשי מדינות החרימו טקסי פתיחה במחאה על מדיניות כלשהי של המארחת, ספורטאים הפגינו הזדהות עם מסר פוליטי מסוים במהלך המשחקים או הגיבו להחלטה של הוועד האולימפי.

אם נוסיף לכך את העובדה שארצות הברית מצויה בשנת בחירות והמירוץ לנשיאות בשיאו, הרי שאין זה מפתיע שהנושא החם של השבוע הוא גילוי העובדה שמדי הספורטאים האמריקאים לטקסי הפתיחה והסיום של אולימפיאדת לונדון 2012, בעיצובו של ראלף לורן, יוצרו בסין. מה שכן מפתיע הוא שטרם הופנתה כל ביקורת כלפי חברת נייקי, שעיצבה את בגדי התחרות של הספורטאים.

הנבחרת האולימפית הסינית מציגה את המדים שעוצבו על-ידי נותנת החסות נייקי. צילום: נייקי העולמית
הנבחרת האולימפית הסינית מציגה את המדים שעוצבו על-ידי נותנת החסות נייקי. צילום: נייקי העולמית

קרוב לוודאי שגם המדים הייצוגיים של ספורטאי ישראל, שעוצבו על-ידי קסטרו, יוצרו בסין.

ההעברה ההדרגתית של הייצור בתעשיית ההלבשה והטקסטיל לחו"ל, ובעיקר לסין, ראויה לדיון בפני עצמו. התעקשות על ייצור כמות קטנה של מדי הנבחרות האולימפיות בארצות הברית או בישראל, בהתאמה, לא ישנו מגמה זו.

איפה ייעצר הדיון מהסוג שהחל בארצות הברית? מהר מאוד נגיע לשאלות כמו האם יש להרשות לרץ המרתון מב קפלזיגי, שנולד באריתראה לייצג את ארצות הברית? או האם השחיינית הצורנית אנסטסיה גלושקוב, שלא נולדה בישראל אכן ראויה לייצג את המדינה? ומה עם הדגלים שיונפו בגאווה באולימפיאדה? הרי גם הם כולם "מייד אין צ'יינה".

בסופו של יום, המשחקים האולימפיים הם אולם תצוגה ענק לאופנת הספורט ולחידושים טכנולוגיים שבתחום ההלבשה וההנעלה הספורטיבית. מותגי הספורט, נותני החסות לנבחרות הלאומיות השונות ובראשם נייקי, אדידס ופומה יציגו באולימפיאדת לונדון את חוד החנית בתחום זה, בתקווה שאולימפיאדת לונדון, כמו קודמותיה, תביא לעלייה משמעותית במכירות. עסקאות פרטניות עם ספורטאים שצפויים לזכות לזמן מסך משמעותי, כמו יוסיין בולט הג'מייקני או ג'סיקה אניס הבריטית, הן הפרסום הטוב ביותר שחברות אלו יכולות להשיג.

הפערים האמיתיים בין מותגים שונים בתעשיית ההלבשה וההנעלה הספורטיבית נוצרים על-ידי המעצבים, צוות סיעור המוחות שמציע רעיונות יצירתיים, החוקרים בתחום הטכנולוגיה שמועסקים או נתמכים על-ידי אותם מותגים והחידושים שהם מכניסים במוצריהם. בנוסף, יש חשיבות רבה לשיתופי הפעולה וליחסי האמון שבין צוותי המחקר לבין האתלטים שבשטח וליצירתיות צוותי השיווק והפרסום של המותגים. אף אחד מהתחומים שהזכרתי אינו מבוצע בסין. בהקשר של נייקי – בארצות הברית.

לארי פופלקה, יועץ לחדשנות בעל טור באתר Bloomberg Businessweek, טוען כי הדיון הציבורי הנוכחי הוא סערה בכוס תה. "למעשה, מקום מושבן של חברות ההלבשה הגדולות ביותר בעולם הוא ארצות הברית, לרבות נייקי וראלף לורן. במהלך עשר השנים האחרונות יצרה נייקי למעלה מ- 15,000 מקומות עבודה חדשים בארצות הברית וראלף לורן – 10,000. בניגוד לעבודות ייצור בשכר נמוך, אלו עבודות שיווק, הנהלת חשבונות, עיצוב והנהלה שמתוגמלות בשכר גבוה."

טניס, הרמת משקולות ואתלטיקה - המדים שעוצבו לנבחרת סין על-ידי נותנת החסות נייקי. צילום: Nike Inc.
טניס, הרמת משקולות ואתלטיקה – המדים שעוצבו לנבחרת סין על-ידי נותנת החסות נייקי. צילום: Nike Inc.

דן איקנסון, מנהל המרכז ללימודי מדיניות הסחר על-שם שטיפל במכון קאטו, התייחס לפרשה בטור שפרסם באתר האינטרנט של המכון, בו ציין, כי היחסים הכלכליים של ארצות הברית עם סין מתאפיינים בשיתופיות יותר מאשר בתחרות. התחרות האמיתית, כך טוען איקנסון, תהיה זו שתתרחש במסלולי האתלטיקה, בריכות השחייה ואולמות ההתעמלות.

"אם אתם עדיין לא משוכנעים שהתגובות של קובעי המדיניות שלנו הן מטופשות, חשבו על הדברים הבאים", כותב איקנסון, "בזמן שהספורטאים האמריקאים ירוצו מסביב למסלול באצטדיון האולימפי בלונדון לבושים במדים מתוצרת סין ומנופפים בדגלים מתוצרת סין, יגיעו הספורטאים הסיניים ללונדון על-ידי מטוסים מתוצרת ארצות הברית, אחרי התאמנו עם ציוד שעוצב ויוצר בארצות הברית, נועלים נעליים שתוכננו ועוצבו בארצות הברית, ואחרי ששיפרו את יכולותיהם באמצעות טכנולוגיה שפותחה בארצות הברית."

אכן, אם יש בכלל נבחרת אולימפית שצריכה להרים גבה בהקשר הזה הרי שזו נבחרת סין. נייקי, חברה שבסיסה בארצות הברית, היא הספונסרית שלה מאז שנת 1984. נכון, המדים של נבחרת סין מיוצרים בסין. כך, ככל הנראה, כתוב באנגלית על התוויות.

באתר האינטרנט של חברת נייקי ניתן למצוא הסבר לגבי עיצוב מדי נבחרת סין. ההשראה לעיצוב המדים, כך נכתב, באה מהתרבות הסינית העשירה. בעיצוב המדים ניתן למצוא השפעה של קליגרפיה סינית ואלמנטים ארכיטקטוניים מודרניים. ברוח ההמנון הלאומי, מודפסת המנטרה "Arise, March On" על גב החולצה. באנגלית.

חולצת נבחרת סין. השראה סינית, כיתוב באנגלית. צילום: נייקי העולמית
חולצת נבחרת סין. השראה סינית, כיתוב באנגלית. צילום: נייקי העולמית

אבל גם סין היתה יכולה לבחור אחרת. היא היתה יכולה לבחור בחברה סינית – חברת Li-Ning, חברת ההלבשה וההנעלה הספורטיבית הסינית שמזנבת בשנים האחרונות בנייקי ובאדידס. לחברת לי-נינג דריסת רגל בליגת ה- NBA האמריקאית וגם רשימת פרזנטורים מרשימה, לרבות קופצת המוט הרוסיה, האלופה האולימפית ילנה איסינבייבה ושיאן העולם האצן הג'מייקני אסאפה פאוול. לאחרונה פתחה החברה, שיש לה 8,000 סניפים ברחבי סין, אתר מכירה אינטרנטי (חנות וירטואלית) שמיועדת לקהל האמריקאי ומאפשרת רכישה של כל פריטי קולקציות הספורט שלה.

לי נינג, יו"ר ומנכ"ל חברת לי-נינג, נולד בשנת 1963 בסין. הוא זכה בתארים רבים בתחרויות התעמלות קרקע ומכשירים לאורך השנים, לרבות שש מדליות באולימפיאדת לוס אנג'לס 1984, מתוכן שלוש זהב. בשנת 1988 פרש מהתחרויות ובשנת 1990 הקים את החברה הנושאת את שמו. נינג הוא אחד הספורטאים האהובים, המוכרים והמובילים בסין. הוא זכה לכבוד להיות נושא הלפיד האחרון באולימפיאדת בייג'ינג 2008 ובחודש מאי השנה הוזמן להשתתף בקטע מהמסלול שעבר הלפיד האולימפי הנוכחי ביוון, בדרך ללונדון.

מימין: לי נינג מעופף בדרך להדלקת הלפיד האולימפי בבייג'ינג 2008 (ויקימדיה); משמאל: לי נינג מדליק בטקס באולימפיה שביוון את הלפיד האולימפי הנוכחי, בדרך ללונדון 2012 (צילום: חברת לי-נינג)
מימין: לי נינג מעופף בדרך להדלקת הלפיד האולימפי בבייג'ינג 2008 (ויקימדיה); משמאל: לי נינג מדליק בטקס באולימפיה שביוון את הלפיד האולימפי הנוכחי, בדרך ללונדון 2012 (צילום: חברת לי-נינג)

באולימפיאדת בייג'ין 2008 נתנה חברת לי-נינג חסות לארבעה צוותים מתוך הנבחרת האולימפית הסינית (היתר זכו לחסות של נייקי).

השנה, תחת הסיסמא "Witness the Change, the Dragon Dazzles London" הודיעה לי-נינג על היותה נותנת חסות לחמישה צוותים סיניים שייצגו את סין באולימפיאדת לונדון: התעמלות קרקע ומכשירים ("הבייבי" של נינג), קליעה, קפיצות למים, טניס שולחן ובדמינטון.
מדי הספורטאים עוצבו בגוונים של ארגמן וצהוב, שמשקפים את היותה של שנת 2012 שנת הדרקון לפי לוח השנה הסיני. בחברת לי-נינג גאים בכך שהמדים יוצרו תוך שימוש בטכנולוגיה חדשנית סינית ומשקפים שילוב של מסורת ומודרניות.

נבחרת הבדמינגטון של סין מציגה את מדיה - בעיצוב נותנת החסות חברת לי-נינג. צילום: חברת לי-נינג
נבחרת הבדמינגטון של סין מציגה את מדיה – בעיצוב נותנת החסות חברת לי-נינג. צילום: חברת לי-נינג

הנה כי כן גם הטיעון של עליונות טכנולוגית, ידע וניסיון עיצובי אל מול ייצור המוני זול הולך ומאבד את תוקפו.

מימין: מדי נבחרת טניס שולחן; משמאל: מדי נבחרת הקפיצות למים; - בעיצוב נותנת החסות חברת לי-נינג. צילום: חברת לי-נינג
מימין: מדי נבחרת טניס שולחן; משמאל: מדי נבחרת הקפיצות למים; – בעיצוב נותנת החסות חברת לי-נינג. צילום: חברת לי-נינג

* * *

מאמר תגובה למאמר של אריאלה גויכמן שפורסם אתמול במדור אופנה של עיתון מגפון, בנוגע לסערה בארצות הברית סביב הגילוי שמדי הנבחרת האולימפית מיוצרים בסין. על אולימפיאדות, מותגי הספורט והיחס בין מדינות המערב לסין בהקשר זה. מאמר זה פורסם במדור האופנה של עיתון מגפון.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Sliding Sidebar

על אודותיי

על אודותיי

אני כותבת וקוראת, עורכת ומצלמת. ללא גלוטן וחלב. אוהדת מירוצי אופני כביש וכדורגל. באתר זה, במרחב שהוא רק שלי, אני משתפת מחשבות, רעיונות, מעשים, תחומי עניין, אנרגיות חיוביות, השראה. לפעמים, אני חיה בסרט בו ליהקתי את מורגן פרימן לתפקיד מספר כל-יודע. השנה, תשע"ח, אני סטודנטית שנה שנייה בתכנית הבינתחומית באמנויות לקראת תואר שני (שני) מאוניברסיטת תל אביב. סיימתי בהצטיינות לימודי מאסטר בפקולטה למשפטים. כיום, עצמאית, בעלת עסק לשירותי תוכן ותקשורת שיווקית ועורכת דין פעילה

ציטוט

"בעומק לבי איני מאמין שנחוץ לאדם איזה כשרון מיוחד כדי להתרומם מהאדמה ולרחף באוויר.
אתה עוצם את עיניך; פורש את זרועותיך; נותן לעצמך להתפוגג.
ואז, לאט-לאט, אתה מתנתק מהאדמה ומתרומם. ככה."
[פול אוסטר / "מר ורטיגו"]

אני גם כאן:

מירה-בל גזית © 2017 כל הזכויות שמורות